I detta inlägget hade jag tänkt att visa hur jag brukar redigera min bilder. Såklart är det olika från bild till bild, men idag visar jag hur man kan redigera en bild på ett populärt motiv - blomman. 
 
först och främst använder jag mig av ett redigeringsprogram aom heter GIMP. Det är ett mycket effektivt och utväcklat redigeringsprogram. Men det bästa är, det är helt GRATIS.
 
1. Först och främs öppnar jag den bilden jag tänkt redigera.
(fönsterna till höger och till vänster om bilden precis nedan har ingen betydelse till denna redigeringen)
 
 
2. Det första jag sedan alltid gjör är att justera färgkurvorna (Färger -> kurvor) 
På bilden nedan ökar jag den röda nyansen på de ljusare partierna av bilden. Detta för att de rosa blommorna ska få lite starkare färg. (Man kan även välja andra färger.)
 
 
3. Sedan börjar jag justera färgbalansen i bilden (färger -> färgbalans) efter hur jag vill ha det. Här brukar jag mixtra och trixa lite tills jag kommer fram till hur jag vill ha det.
 
4. Nu är vi snart klara med redigeringen. Men jag brukar altid vilja öka ljusstyrkan en aning för att få bilden mjukare. Detta gör vi genom att gå in få Färger -> Ljusstyrka - kontrast. Där ökar jag ljusstyrkan och ibland lite kontrast ifall bilden är lite suddig (vilket denna är).
 
 
5. Det sista jag gör är att gämföra bilden, som precis blivit redigerad, med grundbilden. ( Fönster -> senast stängda dockningar -> lager, kanaler... -> Ångra - penslar -> grundbild ) Om det då är något jag  känner saknas och något jag vill lägga till, gör jag detta nu. T.e.x så kanske jag vill öka den röda nyansen lite ytterligare, finjusterar det sista helt enkelt. 
 
6. När jag känner mig klar och är nöjd sparar jag bilden (Arkiv -> exportera -> pictures)
 
 
 Såhär blev slutresultatet :)
Hoppas att ni gillade innlägget!