Iförra inlägget ni såg, så hade jag fotat min hund Azzaro.
Bakgrunden var ju helt svart... och jag har fått lite frågor om hur jag gör detta :)
så nu tänktejag skriva lite"tips" hur du tar en sådanhär bild, och vad du ska tänka på :D
 
Förberedelser:
  • Om du, som jag, inte satsar på någon jätteproffsig bild så är det enda du egentligen behöver en kamera. Jag använde min canon eos 1100 D med standarobjektivet till. Jag hade kunnat välja mitt andra objektiv som har bättre upplösning ( 70-300 mm) men för att visa att det funkar lika bra med något "enkelt" så tog jag nu mitt vanliga.
  • reflexsärm kan vara bra att ha om solen " är på fel plats ". Då kan du justera så att motivet får lika mycket ljus på sig. När jag tog bilderna här nedan, använde jag inte det. Vissa tycker det är coolt med skuggor, andra vill ha ljuset perfekt uppdelat. Välj själv!
Plats och possition:
 
  • Sedan måste du ha bestämmt en plats. Motivet måste stå i en öppning där ljuset utomhus är skarpare än innomhus (detta kommer jag att förklara senare). Gärna om det går att släcka innomhus där motivet finns, för att få bakgrunden så mörk som möjligt. Kom ihåg att dessa bilder att lättast att fota när det är sol ute. Bäst resultat blir det på eftermiddagen när solen inte står så högt på himmel och du har ett rum som är mörkt. Men häng inte upp er på att det måste vara kolsvart där inne för att få bakgrunden så mörk, det fixar vi med hjälp av kameran!
 

Dags för fotografering!:
 
  • Nu gäller det att ha kameran inställd rätt, och att du har motivet i rätt possition! Det du vill få med som självaste motivet, ska synas i solen. Det vill säga att solen ska lysa på det du vill "fånga på bilden". Där solen inte lyser, kommer det att blir svart.
  • Inställningar: Nu kommer vi till den lite trixiga delen. Kameran måste sällas in efter din possition och önskemål. Det som jag gjorde var att jag in på kameran där man justerar bländare. (För er som inte vet så skruvar man på det "lilla hjulet" tills man kommer till punkten AV) Där drog jag ner på ljusstyrkan, nästan så mycket som det gick. Tag ett foto och se vad som händer. Du kommer mäka att rummer, som kanske inte var så jättemörkt, blir plöstligt kolsvart. Du har nu lurat kameran att tro att bakgrunden är mycket mörkare än vad den faktiskt är. Men för att lyckas måste kameran fokusera på motivet. Jag brukar använda Autofokus när jag fottar djur, då missar man inget som händer. 
 
Att tänka på (djur) :
 
  • Djur är snabba och nyfikna. Stå inte och vänta på den perfekta sekunden, utan ta bara så många bilder som möjligt
  • Hindra inte djuret från att titta någon annanstans än in i  kameran. Oftast blir det bättre att den har huvudet riktat åt ett annat håll. Då får du med mer av "strukturen" och bilden blir mer livlig.
  • Testa dig fram! Ta bilder från olika vinklar och ändra kamernas ljusstyrka. Tillsist kommer du få fram vilken inställning som passar dig bäst!
 
 
 
Här ovan ser ni två stycken olika bilder. På den längst upp ser man lite mer av Jimsan än vad man gör på den  längst ner. Enligt mig så har den övre lite mer djup, då ljuset fångar henne bättre. Den nedre är på sitt sätt bättre med tanke på att hon ser så nyfiken och glad ut. 
Skillnade är att på bilden som hon har öronen fram på, står hon längre in. det ger inte riktigt samma djup och man får inte riktigt samma känsla. På den övre bilden står hon längre ut "i solen" och man ser lite mer av hennes kropp. Synd är ju bara att hon inte vill vara fotomodell och ser lite sur ut ;)
 
Men såklart är detta helt upp till än själv! Mamma tyckte mer om den nedre eftersom hon är mer uppmärksamm där. 
 
Hoppas ni gillade detta inlägget och tyckte att tipsen var bra. Som sagt, du bestämmer helt själv hur du bill ta dina bilder! Nu vet du iallafall hur du ska göra :)
Kram Lina ♥